مشعل هدایت قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
| ||
|
آنچه مسلم است اين است كه بلاها و مصيبت ها و پيشامدهائى كه فراگير است و حتى پيدايش ظالمان و ستمگرانى كه آسايش عمومى را به هم مىزنند و سلب آزادى از مردم مىكنند و بى گناهان را مىآزارند، همه اينها در اثر كارهاى زشت و قبيح انسان ها است و در اثر گناهانى است كه متاسفانه روز به روز افزايش يافته و هرچه گناهان بيشتر مىشود، بيماريهاى وبائى و خطرناك مانند ايدز افزايش مىيابد و قحطى و گرسنگى و زلزله و آفت هاى ديگر زيادتر مىشود. جالب اينجا است كه تمام مردم اين مطلب را خوب مىدانند و به آن ايمان دارند كه علت پيدايش اين همه مصيبت ها و بلاهاى ارضى و جوى و بحرى، در اثر ارتكاب گناهان است، با اين حال عبرت نمىگيرند و بيشتر به آن دامن مىزنند. وگرنه خداوند وعده داده است و وعده اش تخلف ناپذير است كه اگر مردم، با ايمان و با تقوا باشند، خداوند درهاى بركت را از زمين و آسمان بر آنها مىگشايد و آنان را متنعم به نعمتهاى بى زوال مىسازد «ولو ان اهل القرى آمنوا و اتقوا لفتحنا عليهم بركات من السماء و الآرض ولكن كذبوا فاخذناهم بما كانوا يكسبون» و همانا اگر اهالى بلاد و ملت ها ايمان مىآوردند و تقوا را پيشه خود مىساختند، بى گمان بركتهاى آسمان و زمين را بر آنها مىگشوديم ولى آنها پيامبران را تكذيب كردند پس ما هم به خاطر كردارشان آنان را عذاب كرديم. بنابراين قطعا رابطه اى مستقيم ميان اعمال و كردار مردم و ميان حوادث و رويدادهاى جهان وجود دارد كه اگر مردم صالح و خوش رفتار شدند، از حوادث كاسته مىشود و اگر مردم طغيان كردند، طبيعت نيز به امر خداوند طغيان مىكند و آنها را در كام خشم خود فرو مىبرد. و لذا است كه ائمه عليهم السلام تاكيد كرده اند كه در سايه حكومت امام زمان عجل الله فرجه كه ظلم و ستم ازبين مىرود و عدل و داد همه جهان را فرا مىگيرد، خداوند نيز به بركت وضعيت موجود، بركات خود را از زمين و آسمان افزايش مىدهد كه تمام مردم در رفاه و آسايش زندگى كنند. بعض الذي عملوا: خداوند به خاطر وسعت و گستردگى رحمتش بسيارى از عذاب ها و حوادث ناگوار را مىپوشاند و از آنها صرف نظر مىكند. در آيهاى آمده است: «و ما اصابكم من مصيبة فبما كسبت ايديكم و يعفو عن كثير» هر مصيبت و بلائى بر سرتان بيايد به خاطر كرده هاى خودتان است و خداوند از بسيارى بلاها چشم پوشى مىكند. لعلهم يرجعون: خداوند مردم را به عذاب هاى دنيوى گرفتار مىكند شايد از گناهانشان دستبردارند و به اطاعتخداى خود بازگردند. البته عذاب ها به همين جا بسنده نمىشود كه اگر توبه نكردند به عذاب دردناك اخروى كه هرگز قابل مقايسه با عذابهاى دنيوى نيست، نيز گرفتار خواهند شد. و اين بلاها به خاطر ايجاد جرقه اى است كه غافل را هشيار و خواب را بيدار سازد. پس اگر مردم در اثر اين بلاها و رويدادهاى ناگوار بيدار شوند و به عذاب غير قابل تحمل اخروى بيانديشند و با توبه و انابه به خداى خود بازگردند، مانع از خشم الهى شده و عذاب از آنان دور خواهد شد. از اين آيه معلوم شد كه يك ارتباط تنگاتنگ ميان حركت كلى انسانها و كردارهايشان و گفتارهايشان (چرا كه تاثير گفتار در ايجاد كردار خوب يا بد قطعى است) و ارتباطاتشان با يكديگر (چه در زندگى فردى و چه در زندگى اجتماعى) و ميان نتايج مثبت و منفى اين حركتها در راستاى كردارها وجود دارد زيرا هر كار خير و هر كار شرى تاثيرى ذاتى و جوهرى در وجود انسان و حيات اجتماعى انسان در اين جهان و آن جهان دارد، پس هيچ بلائى مجرد از وضعيت محيط نيست و هيچ كيفرى جداى از عوامل درونى رفتار انسانها نمىباشد، بلكه نتيجه اى طبيعى براى آن كردارها و اعمال است; تا انسان طعم تلخ مصيبتها و بلاها را بچشد، شايد به خود آيد و از كارهاى منفى كه موجب ايجاد شر و بلوا در جهان استخوددارى كند. در يكى از آيات شريفه قرآن آمده است: «ضرب الله مثلا قرية كانت آمنة مطمئنة ياتيها رزقها رغدا من كل مكان فكفرت بانعم الله فاذاقها الله لباس الجوع والخوف بما كانوا يصنعون» خداوند مثل مىزند به قريه اى (بلدى) كه اهل آن در امن و امان زندگى مىكردند و رزق و روزى آنان از هر سوى جهان مىرسيد ولى به نعمتهاى خدا كفران كردند و شكر نعمت را به جاى نياوردند، پس خداوند لباس ترس و گرسنگى به آنان پوشانيد كه از اين دو بلا بچشند و اين به خاطر كردارهاى خودشان بود. و اين كه خداوند در اين آيه به يك بلدى مثال زده است معنايش اين است كه اين وضعيت مربوط به جا و مكان خاصى نيست و شان نزول اين آيه مربوط به محدوده مكه نمىشود چنانچه برخى مفسرين به اشتباه آن را منحصر در جاى خاصى مانند مكه دانسته اند، بلكه عبارت از يك حكم كلى الهى است كه مخصوص هيچ زمان و مكانى نيست. «ان الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بانفسهم» آرى! خداوند هرگز زندگى ملتى را (به بدتر يا بهتر) تغيير نمىدهد تا آنكه خودشان در سرنوشتخويش تغيير دهند، پس اگر ملتى خواهان وضعيتبهتر استبايد خود وضعيتخويش را تغيير دهد «ذلك بان الله لم يك مغيرا نعمة انعمها على قوم حتى يغيروا ما بانفسهم» همه جاى قرآن بحث از اين است كه انسانها خود سرنوشتشان را رقم مىزنند و خود با كردارهايشان به مدينه فاضله رسيده يا به برهوت پرتاب مىشوند.
نظرات شما عزیزان: [ جمعه 26 خرداد 1391برچسب:رابطه كردارها و رويدادها , ] [ 8:8 ] [ اکبر احمدی ]
[
|
|
[ تمام حقوق مادی ومعنوی این وبلاگ متعلق : به اکبر احمدی می باشد ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |